Kurv
Kurv
Filtre
Ryd alle
Filter
No products found

DESIGN UDSALG

FÅ OVERBLIKKET - KLIK HER

VIND EN FINN JUHL LÆNESTOL

DU KAN VINDE PELIKANEN - DELTAG HER

Page
Page
Gratis levering
30-dages returret
Vi er e-mærket

Finn Juhl

Finn Juhl (1912–1989) var en dansk møbeldesigner og arkitekt, der spillede en central rolle i udviklingen af dansk modernisme. Kendt for sine elegante og funktionelle møbler, kombinerede han kunstnerisk form med høj håndværkskvalitet. Hans design, ofte præget af organiske former, skilte sig ud fra samtidens strikse funktionalisme.

Juhl er måske bedst kendt for sine ikoniske møbler som Høvdingestolen, Poeten og Pelikanen, der viser hans evne til at forene komfort og æstetik. Han havde også stor indflydelse som arkitekt og var en af de første til at integrere moderne funktionalitet i bygningsdesign. I dag er hans værker anerkendt og eftertragtede verden over.

Finn Juhls møbler

Finn Juhl er en af de mest markante og indflydelsesrige designere i dansk møbelhistorie. Hans evne til at kombinere funktionalitet med kunstnerisk skønhed har gjort hans møbler til tidsløse klassikere, der stadig er højt værdsatte af både designelskere og samlere. Blandt hans mest kendte værker finder vi flere ikoniske designs, der skiller sig ud både for deres æstetik og deres nyskabelse.

Et af de tidligste og mest markante designs fra Finn Juhl er Pelikanstolen (1940). Denne stol er et eksempel på hans unikke evne til at forene funktionalisme med kunstnerisk frihed. Stolen er kendt for sine organiske, næsten skulpturelle former, der skaber en let og svævende effekt. Pelikanstolen var banebrydende på sin tid og kombinerede det moderne design med en kunstnerisk tilgang, der adskilte sig fra de mere strømlinede stilarter, som var dominerende i perioden.

En anden berømt designklassiker fra Finn Juhl er 45-stolen (1945), der blev skabt med et ønske om at eksperimentere med proportioner og materialer. Denne stol adskiller sig ved, at det polstrede sæde er hævet fra trærammen, hvilket giver stolen et let og svævende udtryk. 45-stolen blev hurtigt et kendetegn for Juhls møbeldesigns og et symbol på hans evne til at skabe møbler, der både er funktionelle og visuelt tiltalende.

Høvdingestolen (1949) er et andet af Juhls mest markante designs. Med sin store og imponerende form udfordrer stolen konventionelle ideer om møbler. Dens kraftige linjer og organiske kurver giver den et majestætisk og kunstnerisk udtryk, som samtidig bevarer en høj grad af komfort. Høvdingestolen er blevet betragtet som et udtryk for Finn Juhls nysgerrighed og vilje til at eksperimentere med både form og funktion.

I Japanstolen (1953) ser vi et eksempel på Juhls evne til at lade østlig æstetik inspirere hans design. Denne stol har et minimalistisk og elegant udtryk, der giver den et luftig og tidsløst design. Japanstolen viser, hvordan Finn Juhl kunne trække på forskellige kulturelle elementer og samtidig bevare sin karakteristiske sans for detaljer og ergonomi.

En af Juhls mest kendte sofaer er Poetsofaen (1941). Denne sofa er et mesterværk af form og funktion og udgør et af hans vigtigste bidrag til møbeldesignet. Poetsofaen er kendetegnet ved sine bløde, organiske linjer og den lette konstruktion, der giver sofaen et svævende udtryk. Den polstrede ryg og de ergonomisk formede armlæn understøtter både komfort og æstetik, hvilket gør sofaen til et ikonisk møbel i dansk designhistorie. Poetsofaen afspejler Juhls evne til at skabe møbler, der både er funktionelle og visuelle kunstværker.

107-stolen (1959) er endnu en klassiker i Finn Juhls portefølje. Denne stol udstråler elegance og enkelhed, og dens proportioner er nøje afstemt for at give en både komfortabel og visuelt harmonisk oplevelse. 107-stolen er et perfekt eksempel på, hvordan Juhl kunne skabe et møbel, der er både tidsløst og moderne, med en let og svævende form, der stadig appellerer til nutidens designentusiaster.

Kunstsamlerens bord (1958) er et andet af Juhls markante design, og det afspejler hans evne til at skabe funktionelle, men samtidig kunstnerisk inspirerede møbler. Bordet er kendetegnet ved sine elegante og skulpturelle former, der gør det til en både funktionel og æstetisk oplevelse. Det er designet til at være et statement-stykke i ethvert rum, hvor det både fungerer som et bord og som et kunstværk. Med sin smukke balance mellem form og funktion viser Kunstsamlerens bord Juhls dedikation til at skabe møbler, der ikke kun er praktiske, men også visuelle skønheder, der tilfører karakter og elegance til omgivelserne.

Finn Juhl: Autodidakt møbeldesigner

Finn Juhl revolutionerede møbeldesign i 1940’erne og 1950’erne ved at lade sin skulpturelle tilgang til design udfordre både traditionelle og funktionalistiske normer. Hvor de fleste designere fokuserede på praktiske konstruktioner, betragtede Juhl sine møbler som kunstværker. Hans unikke evne til at skabe organiske, raffinerede former og hans opmærksomhed på detaljer gjorde ham til en af tidens mest nyskabende designere.

Finn Juhl drømte oprindeligt om at blive kunsthistoriker, men hans far ville ikke tillade, at han fik en karriere inden for kunstens verden, så Finn Juhl blev i stedet optaget på Det Kongelige Kunstakademi i København som bygningsarkitekt. Der stiftede han bekendt med nogle af tidens mest indfyldesrige funktionalister, heriblandt arkitekt Vilhelm Lauritzen, der ansatte ham på sin tegnestue i 1934. Juhl spillede en central rolle i projekter som Radiohuset og Københavns Lufthavn, og selvom han aldrig afsluttede sin arkitektuddannelse, opnåede han stor anerkendelse – både nationalt og internationalt. Et af højdepunkterne i hans karriere var designet af indretningen til Formynderskabsrådets sal i FN’s hovedkvarter i New York.

Juhl var autodidakt møbeldesigner og skabte sine designs uden traditionelle begrænsninger. Hans tilgang var at skabe møbler, der både havde bevægelse og liv, og han arbejdede med organisk formgivning, hvor hver detalje skulle afspejle en naturlig harmoni. Dette resulterede i møbler, der nærmest så ud til at være besjælede.

En vigtig del af Juhls metode var hans evne til at bruge sin egen krop som målestok for proportionerne i møblerne. Han analyserede, hvordan de forskellige dele skulle støtte og bære menneskekroppen, og søgte at skabe naturlige og næsten usynlige overgange mellem møbeldele. Denne filosofi udfordrede de snedkere, han arbejdede med, men resulterede i et særligt udtryk, hvor materialerne blev udnyttet på en enestående måde.

Juhl brød også med de konventionelle konstruktionsteknikker. I flere af hans møbler, som stole og sofaer, kan man se hvordan sædet er hævet fra stellet, hvilket skaber et svævende, let udtryk. Han designede sine møbler med to centrale elementer: det bærende og det bårne – et tydeligt eksempel på hans kunstneriske tilgang til møbeldesign.

Finn Juhl begyndte sin karriere med polstrede møbler, da han ikke havde erfaring med træarbejde. Det gav ham mulighed for at koncentrere sig om de organiske former, der senere blev hans kendetegn. Samarbejdet med snedkermester Niels Vodder gjorde det muligt for Juhl at fokusere på møblernes visuelle udtryk, mens Vodder stod for konstruktionen af trærammerne.

I modsætning til mange af sine samtidige designere så Finn Juhl et stort potentiale i at lade moderne møbler afspejle moderne kunst. Pelikanstolen er et tydeligt eksempel på, hvordan han kombinerede funktionalismens idealer med den frie kunst, og hans senere arbejde med træ som hovedmateriale bidrog til at definere hans stil. Når han designede møbler som 45-stolen, adskilte han de polstrede dele fra trærammen og skabte det lette, svævende udtryk, der er blevet synonymt med hans design.

Finn Juhls møbler er ikke bare funktionelle – de er små kunstværker, der forener form, funktion og skulpturel skønhed.