Kurv
Kurv
Din søgning gav desværre ingen resultater.
Prøv igen eller kontakt vores kundeservice og fortæl os hvad du mangler.
Webshop
3826 2640 
info@brdr-friis.dk  Åbningstider
Gladsaxevej 311
2860 Søborg

Mandag-fredag 10-17
Lørdag (Lukket)

Søborg - Salgsudstilling
3969 9090 
info@brdr-friis.dk  Åbningstider
Gladsaxevej 311
2860 Søborg

Mandag-fredag 10-18
Lørdag 10-15

Brønshøj - Salgsudstilling 
3880 0005 
info@brdr-friis.dk  Åbningstider
Mellemvangen 30
2700 Brønshøj

Mandag-fredag 10-18
Lørdag 10-15

Bernard Schottlander

Retur til designere
Bernard Schottlander blev født i Tyskland, nærmere betegnet i Mainz, og flyttede til England i 1939. Efter at have tjent med den britiske hær i Indien, lærte han svejseteknikker og tog derefter kunstlinjen på Leeds College of Art efterfulgt af Anglo-French art centre i St John’s Wood på et stipendie.
Bernard Schottlander beskrev sig selv som designer når det omhandlede det indendørs, men som billedhugger når det var udendørs.

Efter flere succesfulde år som industriel designer, valgte Bernard Schottlander at koncentrere sig om skulpturer. I slutningen af 1950'erne etablerede han så et værksted i det nordlige London , hvor han havde George Nash som sin dygtige assistent i mange år. Fra 1965 underviste han i metalarbejder på St Martins School of Art. Det var samme år at han var en del af gruppen Six Artists på Institute of Contemporary Arts i London og så ellers i 1966 havde sin første soloudstilling på Hamilton Galleries der også ligger i London.

Bernard Schottlander beundrede Alexander Calder, og skabte ud fra denne inspiration i 1951 Mantis lampe-serien. Bevægelse er flettet dybt ind i alt hvad Schottlander kreerede: en kunstner, en ingeniør og ikke mindst en handyman. Han udtænkte et smart system med modvægte, der blev kombineret med en serie af stærke og fleksible metalstænger. Også skærmene var helt unikke, der ligesom en akrobat hænger der elegant og ubesværet. Skærmene laves i aluminium ved hjælp af såkaldte ”spinning and chasing techniques” der er funderet solidt i metalarbejderens samling af færdigheder. Til dette solide håndværk tilsatte Bernard Schottlander sine evner som billedhugger der skabte en spiralformet bevægelse, hvor det symmetriske og asymmetriske er i spil.

Lyset med sit evige spil mellem balance og ubalance, afslører nogle af hemmelighederne, bag hvad vi mener med "fast form" og "tom". Og ligesom de uroér som Alexander Calder lavede fremstår Mantis lamperne som om de trodser tyngdekraften. Objekternes kerne af poesi af er en invitation til at indtræde i en drømmeverden af velovervejet afbalanceret elegance ...